Krachten bundelen voor succes

Van de zes inzendingen wonnen zij de Festivalprijs 2011: de Leer- en Hobbymarkt in Emmen. Het vinden van samenwerkingsverbanden draagt bij aan een succesvol evenement, vertelt Marinus Kasteleijn, secretaris van de Leer- en Hobbymarkt. ‘Verbinden maakt sterker.’


Wat ruim twintig jaar geleden begon als hobbymarkt, werd zo’n vijftien jaar geleden omgevormd tot de Leer- en Hobbymarkt. Kasteleijn: ‘Ook dit jaar willen we in het kader van het Festival van het Leren een platform bieden voor organisaties die zich normaal gesproken moeilijk kunnen presenteren. Daarbij kun je denken aan de dans- en muziekscholen, maar ook aan organisaties die educatieve cursussen aanbieden, of bijvoorbeeld de plaatselijke autorijschool.’ Er worden maar weinig dingen uitgesloten op de Emmense markt, zolang het bezoekers de mogelijkheid biedt om naast hun standaard bezigheden iets anders te gaan doen of leren. ‘Het initiatief werkt twee kanten op. Enerzijds krijgen organisaties de gelegenheid om zich te presenteren en nieuwe leden te werven, anderzijds krijgen de bezoekers inzicht in het aanbod aan hobby- en leeractiviteiten in hun omgeving.’

Samenwerken

‘Verbinden maakt sterker,’ stelt Kasteleijn. Om de belangstelling voor de markt te laten groeien proberen ze ieder jaar een samenwerkingsverband aan te gaan. ‘We kijken of de datum van de festivalweek aansluit bij activiteiten van mogelijke partners en zoeken vervolgens contact om de mogelijkheden te bespreken.’ Vorig jaar werd samengewerkt met het Gooi maar in m’n Pet Festival Emmen. Dit jaar werken ze samen met de culturele instellingen. ‘Doordat het Festival van het Leren dit jaar wat vroeger in september plaatsvindt, kunnen we het combineren met de plaatselijke opening van het cultureel seizoen. Hoe breder het aanbod, hoe groter de toestroom van bezoekers, en dat is natuurlijk een voorwaarde voor een geslaagd festival!’

Organisatie

Als voorzitter van de AKE - Amateur Kunstenaarsvereniging Emmen - raakte Kasteleijn in 2002 betrokken bij de Leer- en Hobbymarkt. Ook daarna bleef hij betrokken bij de organisatie. ‘We vergaderen zo’n vijf keer per jaar met een team dat bestaat uit mensen van verschillende plaatselijke organisaties. In januari vindt de eerste vergadering plaats. Dan evalueren we de voorgaande editie, bekijken we wat voor nieuwe elementen we het komende jaar kunnen toevoegen en welke locatie geschikt is. Als dat rond is, gaan zo’n 170 uitnodigingen de deur uit naar potentiële deelnemers. Gemiddeld schrijven zo’n veertig organisaties zich in om deel te nemen aan de markt. Dan volgt nog de praktische kant van de organisatie: kramen huren, een plattegrond maken, aankleding verzorgen enzovoort. En natuurlijk benaderen we de pers om de markt onder de aandacht te brengen.

Prijzengeld

Sinds een aantal jaren is het bestaan van de Leer- en Hobbymarkt in Emmen afhankelijk van subsidie. Die ontvangt de organisatie van de gemeente. Wat de organisatie gaat doen met de duizend euro die ze gewonnen hebben? Kasteleijn: ‘Daar zien de trouwe deelnemers wat van terug in de korting die we ze bieden op de deelname dit jaar. Bovendien biedt deze meevaller ons de mogelijkheid om op bepaalde punten net wat grootser uit te pakken. We besteden een deel van het resterende geld aan het opfleuren van de markt en het biedt ons de mogelijkheid om een verrassende act in te zetten.’

Meer interviews

Aanmelden nieuwsbrief
Vul uw e-mailadres in om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.


Terugblik Festivaldag 2017
Verslag, Foto's en Presentaties

The Year of Adult Education in Europe 2017
 

Uitnodiging Festival van het Leren 2017 in Baarn
Uitnodiging   &   Programma

Terugblik Festivaldag 2016
Verslag, Foto's, Filmpjes en Presentaties 

Volwasseneneducatie in de 21e eeuw: EAEA Manifest
Download hier de Nederlandse versie

Volg ons op
  



Learn for Life draagt zorg voor de landelijke coördinatie van het Festival van het Leren. © 2017  |  Sitemap