Uw doelgroep bereiken

Waarom dit instrument?

Activiteiten organiseert u voor een bepaalde doelgroep. Maar sluit uw activiteit aan bij de doelgroep die u wilt bereiken? U heeft meer kans van slagen als u van tevoren uw doelgroep in kaart brengt en duidelijk probeert te krijgen wat uw doelgroep nu echt wil.

Wat kost het?

Het kost tijd om uw doelgroepen te leren kennen. Stel eerst binnen uw organisatie vast wie uw doelgroep is. Vervolgens gaat u met uw doelgroep in gesprek, al was het alleen maar om na te gaan of de doelgroep die u voor ogen hebt wel echt uw doelgroep is.

Doelgroepenonderzoek kunt u laten uitvoeren door de afdeling communicatie van uw organisatie. Dan kost het capaciteit. Huurt u een externe deskundige in, dan kost het geld. De precieze kosten zijn afhankelijk van de omvang van het onderzoek dat u laat uitvoeren en uiteraard de tarieven die uw leverancier hanteert.

Wat levert het u op?

Doelgroepenonderzoek levert kennis op over uw doelgroep en wat de doelgroep nu echt wil of waarbij de doelgroep gebaat is. U leert hoe u de doelgroep het beste kunt bereiken en welke aanpak het beste past bij uw doelgroep. Moet u ze overhalen om te gaan leren of staan ze sowieso positief tegenover uw boodschap?

Een festivalweek -

hoe bereikt u uw doelgroep?

De volgende vragen kunnen u helpen uw doelgroep in kaart te brengen:

Stap 1: Wie is uw doelgroep?

  • Zijn ze te vangen onder één etiket? (bijvoorbeeld senioren of laaggeletterden)
  • Bestaat de doelgroep voornamelijk uit mannen of uit vrouwen of is die gemengd?
  • In welke leeftijdscategorie valt uw doelgroep?
  • Wat is hun gezinssamenstelling?
  • Wat is hun opleidingsniveau?
  • Werken ze (fulltime of parttime), wat is hun inkomen?

Stap 2: Wat weet u over de levensstijl van uw doelgroep?

  • Wat zijn hun waarden?
  • Hebben ze idealen?
  • Wat zijn hun hobby's en bezigheden?
  • Wat voor leefpatronen hebben ze?

Stap 3: Waar is uw doelgroep te vinden?

  • Waar wonen ze?
  • Waar bewegen ze zich (werk, school, hobby's)?
  • Hoe besteden ze een vrije dag?
  • Waar halen ze hun informatie vandaan (krant, internet, social media, regionale rtv)?

Stap 4: Wat zoekt uw doelgroep?

  • Wat is hun vraag?
  • Is er een vraag achter de vraag?
  • Wil uw doelgroep iets leren of zich ontwikkelen?
  • Welke houding heeft de doelgroep ten opzichte van leren?
  • Is de doelgroep bereid tijd en energie te steken in leren?
  • Weet uw doelgroep waar ze u kunnen vinden?

Stap 5: Wat heeft u de doelgroep te bieden?

  • Vertaal de vraag van uw klant naar uw aanbod. Sluiten die twee op elkaar aan? U biedt bijvoorbeeld cursussen moderne vreemde talen, maar heeft u ook iets in huis voor inwoners in uw gemeente die Nederlands als 2e taal moeten leren?

Stap 6: Welke boodschap wilt u overbrengen?

  • Formuleer in één zin uw boodschap.
  • Waarom kiest u voor deze boodschap?
  • Wat wilt u bereiken met deze boodschap, wat moet uw doelgroep anders gaan doen?
  • Waarom is uw boodschap belangrijk voor uw doelgroep?
  • Waarom moet uw doelgroep dit nú weten?
  • Hoe staat uw doelgroep tegenover uw boodschap?

Stap 7: Welk medium kiest u?

  • Met welke media is uw doelgroep bekend?
  • Welke media hebben interesse voor uw boodschap?
  • Welke vorm sluit aan bij uw doelgroep (interview, informatief artikel)?
  • Welke partijen kunnen u helpen bij het genereren van meer media-aandacht (bijvoorbeeld de woordvoerder van de gemeente)?

Stap 8: Zelf aan de slag: maak een ijkpersoon

Om uw aanbod goed te laten aansluiten bij uw doelgroep, helpt het om een ijkpersoon te maken: een typisch voorbeeld van de persoon op wie u zich richt. U creëert letterlijk een persoon.

Geef antwoord op de volgende vragen:

  • Is uw ijkpersoon een man of een vrouw?
  • Hoe heet hij/zij?
  • Hoe oud is hij/zij?
  • Gezinssituatie?
  • Woonsituatie
  • Opleidingsniveau?
  • Werk?
  • Vervoermiddel (fiets, auto, ov)
  • Hobby's/interesses?
  • Welke kranten en bladen leest hij/zij?
  • Welke tv-programma's bekijkt hij/zij?
  • Wat is de favoriete vakantiebestemming?
  • Hoe brengt hij/zij het weekend door?

Pak vervolgens een stapel tijdschriften en knip foto's en koppen uit die u vindt passen bij de ijkpersoon. Geef ook aan waarom deze knipsels passen bij de ijkpersoon.

Schrijf en plak het geheel op een groot vel en bespreek het resultaat met uw collega's. Hebben zij dezelfde ideeën over de ijkpersoon? Stel het profiel zo nodig bij.

Toets al uw activiteiten aan uw ijkpersoon: zit Jan hier op te wachten? Zo nee, bedenk dan goed of u de activiteit toch wilt organiseren en op wie u zich dan richt.

Lees ook: Het gebruik van een ijkpersoon.

Gebaseerd op een workshop van Maters&Hermsen, ontwikkeld voor de studiedag Festival van het Leren 2010.

Aanmelden nieuwsbrief
Vul uw e-mailadres in om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.


Terugblik Festivaldag 2017
Verslag, Foto's en Presentaties

The Year of Adult Education in Europe 2017
 

Uitnodiging Festival van het Leren 2017 in Baarn
Uitnodiging   &   Programma

Terugblik Festivaldag 2016
Verslag, Foto's, Filmpjes en Presentaties 

Volwasseneneducatie in de 21e eeuw: EAEA Manifest
Download hier de Nederlandse versie

Volg ons op
  



Learn for Life draagt zorg voor de landelijke coördinatie van het Festival van het Leren. © 2017  |  Sitemap