Een communicatieplan maken

Waarom dit instrument?

U organiseert activiteiten tijdens het Festival van het Leren. En u wilt dat er mensen op afkomen. Dit model geeft u handvatten om een communicatieplan te maken voor uw festivalactiviteit.

Wat kost het?

Aan de hand van dit instrument kunt u in ongeveer twee uur een communicatieplan in elkaar zetten (dat zijn de fasen analyseren en strategie). Als het plan eenmaal af is, kunt u het elk jaar (zo nodig in aangepaste vorm) weer inzetten.
De investering die de fase uitvoering kost, hangt af van wat u daadwerkelijk gaat doen.

Wat levert het u op?

Meer publiciteit. Meer bezoekers die beter weten wat hun te wachten staat.

Een festivalweek - hoe communiceer je dat?

Communicatiefasen

Voordat u uw plan maakt, staat u bij een paar dingen stil:

Analyseren

  • Wat is de huidige stand van zaken rondom uw doelgroep?
  • Bijvoorbeeld: 12% van de inwoners van gemeente X bezoekt regelmatig de bibliotheek.
  • Waarom organiseert u deze festivalweek?
  • Bijvoorbeeld: u wilt dat in de maanden na de festivalweek 20% regelmatig naar de bibliotheek komt.
  • Wat zijn de sterke en zwakke kanten van het plan dat u gemaakt hebt voor uw festivalweek?
  • Bijvoorbeeld: het is sterk omdat we veel mensen bereiken, maar zwak omdat dit alleen maar ouderen zijn.
  • Wat zijn de kansen en waar liggen de bedreigingen?
  • Bijvoorbeeld: kansen zijn dat er maar weinig jongeren naar de bibliotheek komen en dat er veel meer kunnen worden, maar een bedreiging is dat jongeren niet meer zo veel lezen.

Strategie

  • Welk doel wilt u bereiken met uw communicatie?
  • Bijvoorbeeld: X-aantal mensen doet tijdens het Festival van het Leren mee aan een activiteit in de bibliotheek.
  • Welke doelgroep wilt u bereiken? Beschrijf uw doelgroep zo nauwkeurig mogelijk. Hoe beter u nadenkt over uw doelgroep, hoe beter u bijvoorbeeld kunt bepalen via welke kanalen u ze het beste kunt bereiken.
  • Bijvoorbeeld: laagopgeleide 55-plussers uit gemeente X.
  • Lees ook: Doelgroep bereiken.
  • Wat is uw boodschap? Wat is de kern van wat u wilt vertellen? Houd de boodschap simpel en eenduidig.
  • Bijvoorbeeld: de bibliotheek heeft iedereen iets te bieden.
  • Zorg voor eenheid in boodschap en uitstraling. Bijvoorbeeld door altijd het logo van het festival of uw organisatie te plaatsen, of door wat simpele huisstijlregels op te stellen.
  • Bijvoorbeeld: spreekt u de lezer aan met u of jij? Welk lettertype of welke kleuren gebruikt u? Sluit u altijd af met adresgegevens of een telefoonnummer voor meer informatie?
  • Welke communicatiekanalen zet u in? Bedenk goed wat uw doelgroep leest en waar zij komt.
  • Bijvoorbeeld: het huis-aan-huisblad, ouderenconsulenten, de regionale omroep, flyers bij het buurthuis, aankondigingen in verenigingsbladen.
  • Wanneer gaat u communiceren? Begin tijdig en herhaal de boodschap vaak.
  • Bijvoorbeeld: zet een maand of zes weken van tevoren iedere week een kort bericht in de media.
  • Welke middelen zet u in?
  • Bijvoorbeeld: flyers, affiches, radiospotjes, persberichten. Of facebook en twitter, als uw doelgroep daar te vinden is.

Uitvoeren

  • Verdeel de taken en maak per taak iemand verantwoordelijk.
  • Maak een realistische planning. Wanneer moet wat gebeurd zijn? Bewaak de planning door die geregeld na te lopen.
  • Maak een gedetailleerde begroting en bewaak die.

Evalueren

  • Kijk tussentijds wat u heeft bereikt: heeft de plaatselijke krant uw persbericht overgenomen? Stel uw plan eventueel bij.
  • Kijk ook na afloop wat u heeft bereikt en wie u heeft bereikt. En heeft u uw plannen binnen de planning en het budget kunnen realiseren?
Aanmelden nieuwsbrief
Vul uw e-mailadres in om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.


Kick-off Festival in Hengelo
Verslag aftrap Festival in Hengelo Bekijk hier de foto's

Internationale Prijs 2018
De Internationale Prijs 2018 is op 6 september uitgereikt aan:
RSD De Liemers voor het project Grenzen Bewegen
Persbericht
Juryrapport

EISEL - samenwerken in de regio
Korte achtergrond                          Verslag studiereis naar Slovenie (EN)

Leren van volwassenen vraagt aandacht - een leven lang leren
Download hier de publicatie van Learn for Life

Volwasseneneducatie in de 21e eeuw: EAEA Manifest
Download hier de Nederlandse versie

Volg ons op
  



Learn for Life draagt zorg voor de landelijke coördinatie van het Festival van het Leren. © 2018  |  Sitemap