Van wilde ideeën naar concrete plannen

Hoe kunnen we ons aanbod zo presenteren dat iedereen zin krijgt om aan de slag te gaan? Met die vraag opende Ivette van der Linden de workshopmiddagen voor organisatoren van het Festival van het Leren. Doel van de middagen, die plaatsvonden op 20 en 21 april 2011 in Utrecht en Eindhoven, was ideeën te genereren en ze vervolgens te vertalen naar een praktisch uitvoerbaar plan.

De regels van het spel: uitstel van oordelen; alles is goed; aandacht voor naïeve ideeën en voortborduren op elkaars ideeën. Er komen al snel wat termen los als: aantrekkelijk, leuke activiteiten, iets leerzaams. Om los te komen van de gebaande paden, draait Van der Linden de vraag om: hoe kunnen we ons aanbod zo presenteren dat níemand zin krijgt om aan de slag te gaan. Dat maakte heel wat los: slecht bereikbaar, rare tijdstippen, saaie activiteiten, duur, moeilijk, vermoeiend, confronterend. ‘Dat wil je niet,’ zegt Van der Linden. ‘Dus gaan we hele concrete zaken benoemen die deze onaangename dingen juist weer teniet doen.’
Tegenover iets als confronterend komt te staan: uitnodigend, laagdrempelig, je mag een bekende meenemen. Saai wordt kleurrijk, slingers en ballonnen. Vermoeiend wordt ontspannend, bijvoorbeeld met een stoelmassage.

Stap 1: associëren
Tijd voor een gerichte oefening om creatieve ideeën naar boven te halen. Neem iets uit de natuur: een dier, een plant, een natuurverschijnsel en benoem de eigenschappen die daarbij horen. Bijvoorbeeld een waterval. Daarbij denk je aan stromen, snel, koud, gevaarlijk, aantrekkingskracht, schaduwrijk, verfrissend. Probeer nu bij die laatste eigenschap concrete ideeën te verzinnen voor een festival. Bijvoorbeeld ijs scheppen, watergevechten, een workshop ideeën genereren of speeddates op een banenmarkt. Wie nog meer wil associëren, neemt een stapel oude tijdschriften. Knip foto’s uit die je aanspreken en plak er de eerste de beste term bij die in je op komt. Probeer die te linken aan een festivalactiviteit. Met een zomerse, kleurrijke foto kom je bijvoorbeeld uit bij een workshop cocktails shaken.

Stap 2: stickers plakken
Door alle ideeën op geeltjes te schrijven en die op de muur te plakken, krijg je een mooie collectie. We gaan met blauwe, rode en gele stickers in de weer. Blauw betekent: dit idee hebben we al eens uitgevoerd, rood: dit idee is nieuw en goed uitvoerbaar, geel: dit idee is toekomstmuziek. De geeltjes met de meeste stickers worden eruitgehaald. De blind date scoort goed, net als de informatietas, digitaal werken, de veiling en de spellingwedstrijd.

Stap 3: werk de beste ideeën uit tot concrete plannen
In groepjes gaan we aan de slag met de meest gewaardeerde ideeën om ze uit te werken tot concrete actieplannen. En stel jezelf de volgende vijf vragen: wat ga je doen, voor wie, wanneer, waarom en hoe ga je het doen. Iedereen presenteert zijn plannen voor de groep en dankzij de kritische vragen van andere deelnemers, dwingen we onszelf antwoord te geven op die vijf essentiële vragen.
En voor wie er geen genoeg van kan krijgen: kies een superheld. Welke eigenschappen heeft jouw held en hoe zou hij jouw uitdaging aanpakken?

Afstand nemen
Door afstand te nemen en vanuit een nieuwe invalshoek te kijken naar je vraag, krijg je meer originele ideeën dan je op het eerste gezicht had verwacht. De stap naar een concreet plan blijkt voor een aantal deelnemers nog wel wat voeten in de aarde te hebben. Maar zoals één van de deelnemers het verwoordt: ‘De uitwerking kan ik thuis doen, ideeën verzamelen in mijn eentje achter de computer lukt me niet. Daar heeft deze bijeenkomst mij bij geholpen.’

Aanmelden nieuwsbrief
Vul uw e-mailadres in om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.
Bekijk hier de laatste nieuwsbrief


ACTIVITEITEN MELDEN
Meld hier uw activiteit aan.

Volg ons op


12 september 2014: landelijke opening
Op deze dag worden ook Toppers en Leermeesters gehuldigd en de Internationale Prijs uitgereikt.
Meer informatie in laatste nieuwsbrief. Zie hierboven.


Nominatietermijn gesloten


Informatie en inspiratie


Jouw succes
Wat maakte jouw Festivalactiviteit tot een succes? Vertel het ons in maximaal 400 woorden. Zo breng je andere organisatoren op een idee!



Learn for Life draagt zorg voor de landelijke coördinatie van het Festival van het Leren. © 2014  |  Sitemap