Tips voor het schrijven van persberichten

Persberichten sturen naar lokale media is belangrijk als je veel mensen wilt trekken. Hoe pak je zoiets aan?

Een persbericht heeft altijd een vaste opbouw:

  • De aanduiding ‘Persbericht’ (in vette letters), plaats en datum.
  • Een korte, liefst prikkelende kop.
  • De belangrijkste informatie, de samenvatting van je nieuws, bovenaan in één alinea (niet meer dan vijftig woorden, vet gedrukt). De alinea geeft antwoord op de vragen wie, wat, waar en wanneer.
  • Drie of vier alinea’s met de rest van de informatie (waarom, waardoor, hoe, op welke manier?). Hoe verder de lezer komt, hoe minder ‘urgent’ de informatie. De meest algemene, minst belangrijke info komt dus onderaan te staan. Als het bericht te lang is, zal het nieuwsmedium het eerst de onderste alinea’s weghalen.
  • In ‘Meer informatie’ geef je een naam, telefoon en e-mailadres van iemand die meer informatie kan geven.

En verder: sluit aan bij de interesse van de doelgroep. Wie gaat het bericht straks lezen en waarom is het belangrijk voor hem of haar? Het nieuwsmedium waar het persbericht naar toe gaat, zal er alleen iets mee doen als het interessant, belangrijk of actueel is voor lezers of luisteraars.

Aanmelden nieuwsbrief
Vul uw e-mailadres in om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.


Terugblik Festivaldag 2017
Verslag, Foto's en Presentaties

The Year of Adult Education in Europe 2017
 

Uitnodiging Festival van het Leren 2017 in Baarn
Uitnodiging   &   Programma

Terugblik Festivaldag 2016
Verslag, Foto's, Filmpjes en Presentaties 

Volwasseneneducatie in de 21e eeuw: EAEA Manifest
Download hier de Nederlandse versie

Volg ons op
  



Learn for Life draagt zorg voor de landelijke coördinatie van het Festival van het Leren. © 2017  |  Sitemap