Een goudmijn aan ideeën

Deelnemers tevreden over studiemiddag

Niets zo leerzaam als achter de schermen kijken bij je collega’s. Hoe pakken zij het aan? Hebben ze tips en trucs? Lopen ze tegen dezelfde problemen aan als jij? De studiemiddag op 20 maart, die bedoeld was voor organisatoren van het Festival van het Leren, was een uitstekend moment om antwoord te krijgen op die vragen.

Blijf leren, je kunt meer dan je denkt, is de gedachte achter het Festival van het Leren. Die oproep geldt natuurlijk ook voor de organisatoren zelf, die jaarlijks in september op lokaal niveau allerlei activiteiten opzetten. Ruim tachtig van hen waren naar Utrecht afgereisd om inspiratie op te doen voor het komende najaar.

Vissen vangen
Suzanne Goeman, zelfstandig onderneemster en gespecialiseerd in marketing voor een kleine beurs, zette meteen de toon met haar openingsverhaal Vissen vangen met aardbeientaart. Zorg eerst dat je precies weet wie je doelgroep is, en waar die op zit te wachten, hield ze het publiek voor. Pas dan kun je bepalen hoe je hun aandacht kunt trekken. En wees inventief; er zijn meer manieren om aandacht voor je activiteit te genereren dan met en advertentie in het plaatselijke sufferdje. Zit je doelgroep online? Prachtig, daar kun je ze waarschijnlijk gratis bereiken. Komen ze bij de sportschool of kapper? Zorg dan dat daar een flyer ligt met je aanbod. Zijn er misschien anderen die dezelfde doelgroep proberen te bereiken met een vergelijkbaar aanbod? Kijk of je kunt samenwerken; dat scheelt tijd en geld.

Energie bundelen
Dat samenwerken iets oplevert, bewees Brabant in de ervaringencarrousel voor de regio Noord-Oost. Daar ondertekenden gemeenten, het Educatie Netwerk, werkpleinen, bibliotheken, volksuniversiteiten en het roc een intentieverklaring waarin staat vastgelegd welke inspanning ze leveren voor de activiteiten die daar op lokaal en regionaal niveau worden georganiseerd. Menskracht leveren, een communicatieafdeling ‘uitlenen’, hulp bij het maken van een folder; zo spreid je de inspanning. Ook in Zuid-Holland werkt het: Zadkine en de Stichting Welzijn Ouderen in Spijkenisse organiseerden samen een Triviantspel. In Dronten bundelen tal van organisaties – tot aan de plaatselijke ondernemers en de woningcorporatie aan toe – hun energie om een breed pakket aan formele en non-formele educatie te kunnen aanbieden. En de bibliotheek Rotterdam benaderde via iLocal talloze instellingen voor hun cursusmarkt en kon zo 35 kramen verhuren waar maar liefst 1000 bezoekers op afkwamen.
Vooral de eerste keer kost de organisatie veel tijd, was overal te beluisteren. Maar als je meteen een goed draaiboek samenstelt, gaat het de volgende keren sneller en makkelijker.

Geld alleen maakt niet gelukkig
De tweede helft van de middag was gewijd aan workshops door professionals op het gebied van marketing, financiën en organisatie.
Ook Hyacinthe van Emst, evenementenorganisator, wees in haar workshop Organiseren is een kunst op het belang van een dynamisch draaiboek. Werk het geregeld bij, vul het aan en streep af wat er afgehandeld is. Zo heb je steeds een actueel document waarin precies staat wat er nog moet gebeuren en wie dat gaat doen.
Toon Ariëns, directeur R&D van het Albeda College in Rotterdam, haalde in de workshop Een goed idee vindt altijd geld, de misvatting onderuit dat je alleen iets goeds kunt organiseren als je veel geld hebt. Waarom niet op zoek naar een partner die iets in natura kan bijdragen? Lastig? Niet als je zorgt dat jij die partner ook iets te bieden hebt. Een partner wil kunnen scoren met jouw goede idee, aldus Ariëns. Dus steek veel energie in het bedenken van goede, originele en aansprekende plannen. Moet dan alles zonder geld? Zeker niet. Maar geld is niet altijd een subsidiepotje. Je eigen evenement kan ook geld opbrengen in de vorm van entree- of koffiegeld.

Netwerk en draagvlak
Het belang van betrokken partners was het onderwerp van de twee workshops die de Stichting Volkshogeschoolwerk presenteerde. Een netwerk opzetten en draagvlak creëren is onmisbaar als je een succesvolle activiteit wilt organiseren. Wat veel organisatoren over het hoofd zien, is dat leerders zelf ook waardevolle partners zijn. Als doelgroep weten ze immers goed wat ze nodig hebben en waar hun interesse ligt en bovendien hebben ze hun eigen netwerk dat waarschijnlijk interessant is voor u als organisator. Schakel dus herintreedsters, ex-cursisten, een asielzoeker of een ambassadeur voor geletterdheid in en profiteer van hun kennis! Leerders zelf zijn je beste pr, aldus de stichting.

Frisse blik
De borrel na afloop van de workshops vormde een prima gelegenheid om nog even te netwerken met andere organisatoren. En om wat eerste reacties te peilen: ‘Vorig jaar was de opkomst bij ons behoorlijk ontmoedigend, terwijl we veel energie hadden gestopt in de voorbereiding van onze infomarkt,’ aldus een van de deelnemers. ‘Maar zo’n middag als deze motiveert enorm om er komend najaar weer tegenaan te gaan. Ik ga weer eens met een frisse blik naar onze plannen kijken. Vooral op het gebied van publiciteit kunnen we volgens mij nog heel wat bereiken. Daar heb ik hier behoorlijk wat ideeën voor opgedaan.’

Een greep uit de evaluatieformulieren
  • ‘Jammer dat ik niet alle workshops kon bijwonen. Volgend jaar neem ik een collega mee. Compliment!’
  • ‘Leuke, prikkelende workshopleiders.’
  • ‘Ik heb goed kunnen netwerken.’
  • ‘Inspirerend. Veel ideeën opgedaan.’
Aanmelden nieuwsbrief
Vul uw e-mailadres in om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.
Bekijk hier de laatste nieuwsbrief


Festivaldag 12 september
Presentatie Leren en Werken Workshop CINOP - EPALE 
Workshop Piëzo 
Workshop PLATO - Vintage Workshop SIOB

Foto impressie 2014
Toppers, Leermeester en de Internationale Prijs 2014 uitreiking.

ACTIVITEITEN MELDEN
Meld hier uw activiteit aan.

Volg ons op


Nomineer vanaf 1 december
  • uw Topper 2015
  • uw Leermeester 2015
  • uw Internationale Prijs 2015


Informatie en inspiratie


Jouw succes
Wat maakte jouw Festivalactiviteit tot een succes? Vertel het ons in maximaal 400 woorden. Zo breng je andere organisatoren op een idee!



Learn for Life draagt zorg voor de landelijke coördinatie van het Festival van het Leren. © 2014  |  Sitemap